Výstavy - Archiv
Krušnohoří / Erzgebirge - Umění pozdního středověku
Zpět na seznam...
21. 1. - 27. 2. 2022 / III. výstavní místnost
Výstava pořádaná Ústeckým krajem ve spolupráci s Regionálním muzeem v Teplicích „Krušnohoří / Erzgebirge - Umění pozdního středověku“ představuje výsledky projektu Umění pozdního středověku v hornické oblasti Krušnohoří, financovaného z Programu na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko 2014–2020. Výstavou je představen umělecký vývoj česko-saského pomezí v době největšího rozmachu krušnohorské těžby. Zdejší pohyblivá hranice nijak nebránila intenzivní kulturní výměně a na poli vizuálního umění se prakticky ztrácí. Kulturní a ekonomické propojení české a saské strany hraničních hor tak dokládá význam jednotné Evropy a společného evropského prostoru.
Výstava prezentuje pětice uměleckých děl zrestaurovaných v projektu, který byl realizován v zájmu ochrany a péče o umělecká díla nacházející se ve sbírkách Ústeckého kraje. Na projektu participovali jako projektoví partneři Ústecký kraj, Hochschule für Bildende Künste v Drážďanech a Oblastní muzeum a galerie v Mostě. Obsahem projektu byla výměna zkušeností a rozvoj přeshraniční spolupráce prostřednictvím společných česko-německých aktivit ve formě výzkumu, záchrany a propagace kulturního dědictví z období pozdního středověku s vazbou na krušnohorskou hornickou oblast. Výstava zahrnuje na 19 česko-německých panelech celkem tři hlavní linie: 1) restaurování a materiálový průzkum uměleckých děl, 2) umělecké techniky na pozadí jednotlivých děl a 3) umělecký vývoj v hornické oblasti Krušnohoří.
Jedním z předmětů, které byly v rámci přeshraničního projektu zrestaurovány, je i drobná plastika Madony z Krupky ze sbírek teplického muzea. Jak napsala Bohuslava Chleborádová, kurátorka uměleckých sbírek, v katalogu výstavy: „Ačkoliv Madoně chyběl v muzeu duchovní prostor původního prostředí a její i Ježíškovo tělo v minulosti překryla vrstva přemaleb, pořád přitahovala jakýmsi lidským rozměrem poselství uklidňující Boží lásky. Restaurování respektující výsledky hloubkového průzkumu a především citlivá a vnímavá hra Jindřicha Šlechty se závěrečnými retušemi dovolily učinit si reálnou představu o původním vzhledu Madony a potvrdily i Madonino vnitřní poselství. Snaha přiblížit se co největší autenticitě plastiky přivedla restaurátora i k určitým přesahům základního záměru restaurování, které však neuškodily; naopak, hledanou představu našly. Experimentální přístup ucelil celkovou kompozici plastiky a podtrhl spojení vlivu krásných madon 15. století s dotykem civilnosti, které si mohl řezbář dovolit.“
čtvrtek 10. 2. v 17 hodin / III. výstavní místnost
Umění pozdního středověku v hornické oblasti Krušnohoří
Přednáška a komentovaná prohlídka výstavy s uměleckou historičkou Jitkou Šrejberovou.
Vstupné 30,- Kč
Otevírací doba: út - pá 12 - 17 hodin, so - ne 10 - 12 a 13 - 17 hodin