CZ/DE/EN

Aktuality - Archiv

Tři nově restaurované obrazy z muzejních sbírek


Zpět na seznam...

Aktuality - Archiv

K pravidelné práci se sbírkovými předměty patří kontrola jejich stavu. Při zjištění závad projde předmět buď konzervováním nebo restaurováním. Konzervace zabraňuje dalšímu zhoršování stavu, restaurování se pokusí vrátit předmět do stavu původního. V případě našich obrazů před uvolněním barevné vrstvy–krakeláže a před zčernáním svrchních laků, které způsobily zastření působivosti hlavního námětu.

Do sbírky Regionálního muzea v Teplicích je začleněna také barokní obrazárna původního zámeckého fondu a také bývalé opatské galerie cisterciáckého kláštera v Oseku. Z ní pochází také tři obrazy restaurované v tomto roce. Za prvé komorní portrét mladé půvabné ženy v taftových šatech s průhledem do krajiny, olej na plátně renomovaného nizozemského malíře Caspara Netschera (1639–1684). Dílo není signováno, ale katalogy osecké galerie je od konce 18. století vedly jako Netscherovu práci. Restaurování připsání jen potvrdilo. Znovu odhalilo bravurní provedení materiálové podstaty zobrazeného námětu–od textilních materiálů oděvu až k jemnému zachycení obličeje milé dívčiny tváře. O historii obrazu nevypovídá jen stěžejní lícová strana, ale také rub obrazu. V tomto případě byly ponechány zbytky původního přelepení listy z francouzské dějepisné knihy 19. století a také identifikační štítek s pořadovým číslem konfiskačního seznamu.

Z osecké galerie pochází i obraz, rovněž olej na plátně, zachycující komorní scénu, momentku ze setkání starého muže s dětmi. Obraz je připsán rakouskému malíři a grafikovi Franzi de Paula Fergovi (1689–1740), pro kterého jsou typické právě scény z každodenního života. Na rubové straně přistoupila restaurátorka k ochraně plátna jeho překrytím nekyselou lepenkou. Na rámu byl ponechán původní štítek s ozdobně napsaným číslem 77, které odpovídá oseckému galerijnímu katalogu z konce 19. století.

Konečně se restaurování týkalo také obrazu s krajinným námětem z ateliéru proslulé české rodiny malířů–krajinářů, rodiny Hartmannů. Náš obraz pochází z dílny Františka Jakuba Hartmanna (1694–1728), známého působivým provedením ideálních krajin s početnou stafáží. Původní olejomalba na plátně byla v minulosti seříznutá a nalepená na dřevěnou desku. Nesourodost materiálů mohla způsobit poměrně rozsáhlou krakeláž, kdy hrozila destrukce barevné vrstvy a její opadání. Restaurováním se podařilo barevnou vrstvu opět připevnit k podkladu. Následné odstranění zažloutlých laků odhalilo znovu uklidňující krásu ideální krajiny s horami na obzoru. Na rubu byl ponechán štítek s inventárním číslem opatské galerie, ale také nálepka ze slavné výstavy Pražské baroko, která se konala v roce 1936 a na které byl tento obraz vystaven.

Všechny tři obrazy restaurovala ak.mal. Theodora Popová, se kterou Regionální muzeum spolupracuje již skoro neuvěřitelných třicet let. Paní Popová dala laskavé svolení ke zveřejnění částí restaurátorské zprávy i snímku z předávání restaurovaných obrazů dne 15.06.2023. Obrazy převzala dr. Bohuslava Chleborádová, kurátorka uměleckých sbírek Regionálního muzea v Teplicích. 

Bohuslava Chleborádová, 31.07.2023

Nově restaurované obrazy si mohou návštěvníci prohlédnout v průběhu měsíce srpna (od 3. 8. do 31. 8. 2023) v rámci prohlídek stálých expozic, které se na teplickém zámku konají pouze s průvodcem denně kromě pondělí každou celou hodinu od 10 do 17 hodin (mimo ve 12:00). 

Fotogalerie